Párizsi séták: A párizsi Opera / Palais
Garnier
A párizsi operáról hallva, azonnal az
operaház fantomja jut eszünkbe. A gyönyörű épület a neobarokk építészet egyik
remekműve, ma is gazdag repertoárral várja a zenekedvelőket. Általában
balett és klasszikus opera előadásokat tartanak, de szerepel a műsortervben
Bartók: Kékszakállú herceg vára című műve is. A központi helyen fekvő, ma a
párizsiak egyik fontos találkozóhelyének számító palota, számos filmben és
irodalmi műben is szerepel.
Ismerkedjünk
meg a történetével.
III. Napóleon császár idején Haussmann báró, Seine megye
prefektusaként Párizs arculatát napjainkban is meghatározó városrendezés irányítója
volt. Az évtizedekig tartó munkálatok során a középkori, nyomorúságos városrészek
helyén a várost szellőssé tevő sugárutakat, köztereket és parkokat alakítottak ki. A nagyszabású program
keretében felmerült egy új operaház építésének szükségessége is, melyre
pályázatot írtak ki, és óriási számban, százhetvenen jelentkeztek.A pályázatot Charles Garnier francia
építész nyerte. Ez fantasztikus lehetőség volt a fiatal neobarokk stílust
kedvelő építész számára, hiszen ez volt a legnagyobb szabású építkezés a XIX.
századi Párizsban. Az építkezés során számos nehézséget
is le kellett küzdeniük. A legelső és a legnehezebb feladat a kijelölt mocsaras
terület lecsapolása volt, ami közel nyolc hónapot vett igénybe. A kitartó és szorgalmas munka
eredményeként a Párizsi Opera és Balett 1874.-re
elkészült.Az épület kora építészeti mesterművének számít, melyben 2200
ülőhely található. Az operát egy dísz-előadással nyitották meg 1875. január
15-én.
Külön érdekesség, hogy a legenda szerint a császár felesége az
építkezés alatt folyamatosan meg akarta tudni, hogy vajon görög vagy római
stílusú lesz-e az épület, mire Garnier azt felelte, hogy nem, ez III. Napóleon
stílusú lesz. Az épület annyira összeforrott a tervezővel, hogy Opera Garnier-nak nevezik.
A tervező újszerű formai megoldásokat használt, az Operaház szerkezetének
minden egyes eleme hangsúlyos, az előcsarnok, a lépcsőház, a színpad, a hall és
az öltözők egyaránt. A belső díszítések
visszatükröződése látványosan növeli a teret, a szinte szélsőségesen
hangsúlyozott részletek a gazdagon díszített oszlopokkal, szobrokkal,
kárpitokkal, arannyal, nimfákkal, angyalokkal, a zene gyönyörű templomává
avatja az épületet. A
nézőtér felett lévő hatalmas csillár súlya meghaladja a hat tonnát. Érdekesség,
hogy 1963-ban megbízták Marc Chagall-t, hogy fessen a nézőtér felé a kupola
mennyezetére olyan új festményt, ami a fiatal nemzedékeket becsalogathatná az
operába. A jellegzetesen Chagall-os freskó ma is megcsodálható, de az
idegenvezetők sem tudják megmondani, hogy a megbízatás elérte-e a célját. A bejáratnál az oszlopok között híres zeneszerzők, mint Mozart,
Rossini, Auber, Beethoven és Meyerbeer bronzból készült mellszobrai láthatók.
Belső képek: A lépcsőház:
A Grand foyer:
A nézőtér a csillárral:
Néhány szó a fantomról:
De valójában ki vagy mi is ez a fantom, és miben lehet sikerének
titka?
"Az operaház fantomja nem mese. Egyáltalán nem az volt, aminek
sokáig hitték, nem holdkóros művészek, babonás igazgatók találták ki, nem a
jegyszedőnők, a portások és a ruhatári alkalmazottak túlfűtött képzeletének
fura teremtménye.”
Ezzel kezdi világhírű regényért Gaston
Leroux, a francia krimi múlt század eleji klasszikusa. A téma akkoriban
erősen foglalkoztatta a párizsi közvéleményt, ugyanis a párizsi opera
felújításakor egy többszintes, belső tóval ellátott földalatti
katakombarendszert találtak az építészek, amelynek eredete és építésének célja
is ismeretlen volt.
Az író hatásosan bonyolítja a történetet Erik, a fantom és Christine
Daaé, a táncosnő kapcsolatáról.
A történelemből tudjuk, hogy 1871-ben, Párizs ostroma és a Kommün
idején a félkész épület börtönként és kínzókamraként is szolgált, s később is
olyan dolgok történtek benne, melyek lángra lobbantották az emberek fantáziáját.
Ráadásul egy emlékezetes katasztrófa is történt az operaházban 1896-ban, amikor
az egyik csillár ellensúlya rázuhant a zsúfolt nézőtérre.
Az igazi nagy sikert Webber azonos című musicalje hozta meg, melyet
azóta is óriási érdeklődés mellett játszanak világszerte.
Nézzünk meg egy videót, melynek kísérőzenéje mi lenne más, mint az
operaház fantomjából egy népszerű részlet.
https://www.youtube.com/watch?v=CMNEdIJePOI
III. Napóleon császár idején Haussmann báró, Seine megye prefektusaként Párizs arculatát napjainkban is meghatározó városrendezés irányítója volt. Az évtizedekig tartó munkálatok során a középkori, nyomorúságos városrészek helyén a várost szellőssé tevő sugárutakat, köztereket és parkokat alakítottak ki. A nagyszabású program keretében felmerült egy új operaház építésének szükségessége is, melyre pályázatot írtak ki, és óriási számban, százhetvenen jelentkeztek.A pályázatot Charles Garnier francia építész nyerte. Ez fantasztikus lehetőség volt a fiatal neobarokk stílust kedvelő építész számára, hiszen ez volt a legnagyobb szabású építkezés a XIX. századi Párizsban. Az építkezés során számos nehézséget is le kellett küzdeniük. A legelső és a legnehezebb feladat a kijelölt mocsaras terület lecsapolása volt, ami közel nyolc hónapot vett igénybe. A kitartó és szorgalmas munka eredményeként a Párizsi Opera és Balett 1874.-re elkészült.Az épület kora építészeti mesterművének számít, melyben 2200 ülőhely található. Az operát egy dísz-előadással nyitották meg 1875. január 15-én.
Külön érdekesség, hogy a legenda szerint a császár felesége az építkezés alatt folyamatosan meg akarta tudni, hogy vajon görög vagy római stílusú lesz-e az épület, mire Garnier azt felelte, hogy nem, ez III. Napóleon stílusú lesz. Az épület annyira összeforrott a tervezővel, hogy Opera Garnier-nak nevezik.
https://www.youtube.com/watch?v=CMNEdIJePOI
Köszönöm szépen Péter. Nagyszerű alkotás minden műved. A részletes leírás izgalmassá teszi. További kellemes utazást , kellemes szép hétvégét kívánok Klára
VálaszTörlésKöszönöm részletes, színes leírásodat a párizsi operaházról. Garnier-nek volt fantáziája. Üdv.janosgyula
VálaszTörlésKöszönöm szépen .!
VálaszTörlésÜdvözlettel: Mária
Köszönöm a kedves észrevételeket.
VálaszTörlésNyáron láttam élőben is, kívül-belül. Gyönyörű. Köszönöm, hogy most visszaemlékezhettem. Szép összeállítás.
VálaszTörlés