A Magyar Állami Operaház
Építésének előzményei:
Vessünk egy pillantást a múltba. A
pesti oldal városképe a 19. század második felében alakult ki, ennek része volt
a mai Andrássy út kiépítése is.
Ki hinné, hogy alig százötven évvel
ezelőtt a magyar kultúra egyik fellegvára, az Operaház helyén egy kétes hírű
csárda állt, mellette mocsár gőzölgött, és a korabeli Budapest legfontosabb
utcája a szűk Király utca volt.
Andrássy Gyula miniszterelnök
javasolta, egy új sugárút építését, ami összeköthetné a Belvárost a
Városligettel. Az ötlet nem volt újszerű, hiszen a reformkorban már Kossuth
Lajos is fölvetette egy új, központi út kiépítését a Király utca
tehermentesítésére.
Az utat 1876. augusztus 20-án adták át
ünnepélyes keretek között. Eleinte Sugár útnak hívták, majd 1885-ben nevezték el
gróf Andrássy Gyuláról.
Az idők folyamán sokszor változott az
elnevezése, hol Sztálin útnak, hol Magyar Ifjúság útjának, majd Népköztársaság
útjának, végül ismét Andrássy útnak keresztelték.
Reméljük, ez már nem változik, és nem
lesz sem Horthy sem pedig Orbán út.
Így nézett ki az átadás után,
faburkolattal.
Ezzel egy időben vetődött fel egy önálló
operaház megépítésének ötlete, hiszen a városi élet legrangosabb szórakozása
Európa-szerte az opera volt.
Az 1870-es években a Nemzeti Színház, amely
váltakozva adott otthont drámai és operaelőadásoknak, egyre kevésbé tudott
megfelelni az igényeknek.
Az építési költségek java-részét az
udvartartási költségek művészeti célokra fordítható keretéből biztosították.,
de hozzájárult Pest városa és egy bank is.
Az Operaház megépítéséhez 1873. július 25-én adta hozzájárulását Ferenc József
azzal a feltétellel, hogy nem lehet nagyobb, mint a bécsi operaház. Szerencsére
az nem volt feltétel, hogy szebb nem lehet.
Az új operaház építésére pályázatot írtak
ki. A részvételre Linczbauer Istvánt, Szkalnitzky Antalt, Steindl Imrét, Ybl
Miklóst és két külföldi építészt kértek fel.
A pályázat nyertese Ybl Miklós lett, a titkos szavazáson nyolc szavazat közül hét szólt mellette. A
pályázaton minden bizonnyal Ybl Miklós indult a legnagyobb előnnyel, hiszen az
igényeket az összes pályázó közül ő ismerte a legjobban, mert részt vett az
előkészítésben.
Ma ezt úgy mondanánk, hogy zárt tendert
írtak ki, és a tender anyagának készítője is pályázott. Van még mit tanulni a
maiaknak!
Versenytárgyalást hirdettek a különböző
munkálatot elvégzésére. Podmaniczky ragaszkodott ahhoz, hogy az Operaház
építésénél magyar iparosok és művészek dolgozzanak.
Az Operaházat nagyrészt a kor elvárásainak
megfelelően alakították ki. Ybl a tervezésnél, a párizsi Operát vette alapul,
ahol az volt a fő elv, hogy a nézőtér, a tengelyében elhelyezett díszlépcsőn át
közelíthető meg.
Az épületgépészeti berendezések a kor
színvonalán álltak. A padláson víztározó medencéket építettek ki, az
úgynevezett záporberendezés megtáplálására tűz esetén. A fűtést gőzzel és
kályhák segítségével oldották meg, a nézőtérnek pedig modern
szellőző-berendezést építettek.
A világítást légszeszcsillárokkal oldották
meg, és csak 1895-ben szerelték át villanyvilágításra, úgy, hogy a gázcsövekbe
behúzták az elektromos vezetékeket.
A szerkezetek mozgatására hidraulikát
használtak, ami újításnak számított, hiszen a 19. század közepéig gyártott
színpadi gépek kézi erővel működtek.
A budapesti Operaház színpadgépezetéhez még
két, a világon először itt alkalmazott megoldás tartozott.
Az egyik a körhorizont függöny hidraulikus mozgatása volt, az addig
szokásos felcsavarás helyett.
A másik újdonság a színpad két hátsó sarkában a hidraulikus teherfelvonó volt,
amely a süllyesztőt és a negyedik emeletet kötötte össze, bútor-, jelmez- és
kellékszállítás céljából.
A tervek szerint az épületet 1883-ra
kellett volna befejezni. Az épület végül 1884. szeptember 27-én nyitotta meg
kapuit a nagyközönség előtt. A korabeli újságok, a „A dal és zene díszes
csarnoka”-ként írtak róla.
A Magyar Királyi Operaház ünnepélyes
megnyitásán részt vett Ferenc József császár.
Erkel Ferenc nem készült el a megnyitóra rendelt, Szent István király című
művével, ezért a díszelőadáson a Bánk bán első felvonását, a Hunyadi László
nyitányát és a Lohengrin első felvonását adták elő Erkel Ferenc vezényletével.
Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a Bánk bánt azért nem lehetett folytatni,
mert a második felvonásban csendül fel a "Hazám, hazám" ária, és ezt
a korabeli protokollosok nem engedélyezték.
Amikor Ferenc József meglátta, hogy milyen
gyönyörű az épület, az első felvonás után elment, és soha többé nem látogatott
el oda.
A Magyar Királyi Dalszínház építése
nagyszerű lehetőséget jelentett a város művészeinek, hogy a hazai és a külföldi
közönség előtt bizonyítsák tehetségüket.
A neoreneszánsz stílusban épült Operaház,
ma Budapest egyik legjelentősebb 19. századi műemléke.
A gazdagon díszített belső terek
kialakításában neves magyar művészek is közreműködtek, többek között Than Mór, Lotz Károly és Székely Bertalan. Volt közöttük egy fiatal, alig 24 éves festő, nem is értették hogyan
kaphatott itt munkát. A fiatalember neve, Feszti Árpád volt.
A díszítések központi mondanivalója a zene
dicsőítése volt.
Az intézmény első főzeneigazgatója Erkel Ferenc volt. A társulat „aranykora” Gustav Mahler nevéhez fűződik.
A múlt és a jelen egy
felvételen.
Királylépcső
A nézőtér:
A nézőtér patkó alakú, négy egymás
fölött hátralépő páholysorból áll. Az eredetitől annyiban tér el, hogy az
1950-es években az arany-zöld bársony függönyt meggypirosra cserélték,
összhangban a széksorok és páholyok színével, valamint a csillárt három
méterrel feljebb húzták, így nem lóg már be a nézőtérbe.
A többi építészeti és dekorációs elem
az eredeti, amelyet Ybl Miklós határozott meg.
A nézőtér nagy-csillárját Mainzban
készítették, és 1884 nyarán szerelték fel a nézőtér mennyezetének közepén
található füstelvezető szellőzőkürtőbe.
Kézi csörlők segítségével a földszintig
leengedhető, ez teszi lehetővé karbantartását. Teljes leengedéséhez majdnem 25
perc szükséges, felemelése viszont kétszer annyi időbe telik, mert ügyelni
kell, hogy a csillár ne forduljon el tengelye körül.
Eredetileg 500 gázláng égett rajta,
amelyeket elektromos indukciós módon gyújtottak meg. Az előadások alatt nem
lehetett teljesen kioltani a légszeszvilágítás sajátosságai miatt, ezért a
nézők félhomályban nézték az előadást.
A rekonstrukció során a csillárt teljesen szétszerelték és felújították.
A rekonstrukció során a csillárt teljesen szétszerelték és felújították.
A kupolafreskó Lotz Károly Olympos című műve.
Meg nem erősített információk szerint,
a csillár alatti ülőhelyeket kedvezményes áron lehet megvásárolni, és ha az”
Operaház fantomja” kerül
színre, a helyek ingyenesek, de a jelentkezőknek érvényes életbiztosítással
kell rendelkezni.
Érdekesség, hogy Sissi nem használhatta a „Királyi páholyt„ így a színpad mellettit
választotta, igaz innen nem lehetett jól látni, de őt mindenki látta és ő is
látott mindenkit. Persze ez csak a rossz nyelvek szerint volt így.
Nézzünk meg egy videót az operaházi
sétáról:
Gyönyörű!!!!!!!!!!!!!!!!!
VálaszTörlésKöszönöm.
TörlésKöszönöm,köszönöm hogy milyen csodás a mi operaházunk,remélem egyszer személyesen is megnézhetek egy előadást.Zsuzsa
VálaszTörlésPróbáltam úgy bemutatni a látottakat, hogy kedvet csináljak egy esetleges látogatáshoz.
TörlésCsodaszép,láttam is,az előadásra nem nagyon emlékszem.:)
VálaszTörlésköszönöm szépen,hogy meghívtál erre a kellemes sétára ,csodálatos volt ...
VálaszTörlésköszönöm szépen, Péter, csodálatos élmény nekem.
VálaszTörlésKöszönöm, hogy az Operába mehettem
VálaszTörlésReprezentatív, szép épület, köszönöm szépen tájékoztatódat, kedves Péter. Üdv.:janosgyula
VálaszTörlésRagyogos ! Koszonjuk !
VálaszTörlésdr. Barsony Karoly Lajos, Brantford, Ontario, Canada
Nagyon szép!
VálaszTörlés