Látogatás a Korda stúdióban
A
névadó rövid bemutatása:
A nemzetközi filmművészet kiemelkedő
alakja Korda Sándor az etyeki Korda
stúdió névadója.
Korda Sándor 1893-ban,
egy szegény alföldi parasztcsalád első gyermekeként látta meg a napvilágot
Kellner Sándor néven, Mezőtúron.
Budapesten középiskolás, amikor lapokba
kezd el írogatni, elsősorban filmkritikákat.
A Mester utcai kereskedelmi iskola
jeligéjét felhasználva Sursum Corda
(emeljük fel a szívünket) veszi fel a Korda nevet.
A
Tanácsköztársaság idején Korda direktóriumi tag, a filmgyártás művészeti
vezetője volt. A diktatúra bukása után a fehérterror elől Bécsbe menekült.
Magyarországról
történő távozása előtt már 25 film rendezése fűződött a nevéhez. 23 éves korára
megépítette a saját filmstúdióját Budapesten. Ez volt a Corvin Film Stúdió.
Később eső
feleségével Berlinbe költözött, majd Hollywoodba költöztek, de 1930-ig Korda
Párizsban tartózkodott, ahol a Paramount
francia részlegét irányította. Hollywoodban Korda, a United Artists rendezője lett.
A Paramountnál elért sikereinek köszönhetően Angliába hívták, és két évvel
később itt alapította meg a London Films filmstúdiót, melynek célja az volt,
hogy felpezsdítse a brit filmipart.
Filmjei igazán látványosak voltak, ami a színes filmek megjelenésével csak
fokozódott. A nemzetközi elismerést leghíresebb filmje, a VIII. Henrik magánélete hozta meg számára, azonnal óriási
nemzetközi filmsiker lett és Oscar-díj-ra is jelölték.
Ő volt a producere a bagdadi
tolvaj és a dzsungel könyve című világsikerű filmeknek.
Az eredményes munkásságáért VI. György
király 1942-ben lovaggá ütötte (Sir
Alexander Korda).
Máig a brit
filmipar felvirágoztatói között tartják számon. A Brit Filmakadémia az év
legkiemelkedőbb filmjeinek járó díjat Korda Sándorról nevezte el.
A maga köré gyűjtött tehetséges magyar
szakemberek közül sokan (például Bíró Lajos dramaturg, Rózsa Miklós zeneszerző,
Máthé Rudolf operatőr, Pressburger Imre forgatókönyvíró, Pallós István
gyártásvezető) kulcsszerepet kaptak a Korda-filmekben, de fontos szerep jutott
két fivérének, a rendező Zoltánnak és a festő-díszlettervező Vincének is.
Ebből az időből származik Cukor György, a neves hollywoodi
filmszakember híres mondása:
A gyakran utazó Kordának alaposan megkeserítették az életét a hendoni repülőtér vámosai. VI. György király nagyon szerette filmjeit nézni és a lovaggá ütési ceremónia után ebédre hívta Sir Alexandert.
Kettesben elbeszélgettek, jót ittak és ettek. Végül az uralkodó megkérdezte Kordától: mit tehet érte? Bármely kívánságát szívesen teljesíti.
A filmrendező elgondolkodott, majd elbeszélte őfelségének, mit rendeznek vele a repülőtéren és segítségét kérte.
A király elszomorodott. „A parlament, a bíróság és a fináncok fölé nem terjed ki hatalmam” állapította meg melankolikusan.
Korda közeli barátja volt Winston Churchillnek is, de barátai közé tartozott az író Graham Greene, a rendező-színész Orson Welles, valamint Vivien Leigh és Sir Laurence Olivier.
1956-ban, 62 évesen hunyt el Londonban, szívrohamban.
„Szelíd volt, de kemény. A művész és az üzletember keverékét rendkívüli virtuozitással személyesítette meg. Nagyszerű humora volt és csodálatos fantáziája” mondta búcsúztatásán Sir Laurence Olivier.
Látogatás
a Korda Filmparkban:
Közép-Kelet-Európa első filmes
látogatóközpontja, a Korda Filmpark Budapesttől 30 km-re, Etyeken található.
Budapestről indulva, érdemes egy pillanatra
megállni a Biatorbágyi viaduktnál, melyet annak idején Matuska Szilveszter, az
első és reméljük az utolsó magyar terrorista felrobbantott.
Etyek, az
azonos nevű dombság kezdetén fekszik. Az évszázados szőlőkultúra eredményként a
falu mára történelmi borvidékké nőtte ki magát.
Jelentős a borturizmus,
Etyeket Budapest szőlőkertjeként is szokták emlegetni.
A községet
elhagyva érkezünk a Korda Filmpark bejáratához. Idézzük fel a Bagdadi tolvaj és
a Dzsungel könyve romantikáját!
A látogató
központban a filmtörténelem mellett számos filmes trükkel is megismerkedhetünk.
A nagysikerű, VIII. Henrik
magánélete című film egyik díszlete.
Ismerkedjünk
meg néhány filmes trükkel!
Optikai csalódások:
A trükkös sárkány: hunyjuk be az egyik szemünket (mintha kamerába néznének), és
próbáljanak meg kitérni a szúrós szemű sárkány, figyelő szemei elől. Nem fog
sikerülni, pedig a sárkány feje a valóságban nem mozdul.
Az Ames-szoba: olyan a szoba ez, melynek segítségével a törpéből is óriást
varázsolhatunk.
A felvételen a nejem mellett egy kb. 40 cm-rel alacsonyabb
gyermek áll, de a különlegesen kialakított szoba (trapéz alakúak falak és
megfelelő alakúra vágott csempék a
padlón) miatt egyforma magasnak látjuk őket.
A Gyűrűk
ura- trilógia számos jelenete használta ezt a trükköt.
Hogyan
válhatunk pókemberré?
Az enyhe
lejtésű, toronyházat formázó díszlet hátterében ablakok sokasága, ezen küzdi
fel magát az alkalmi filmszínész. A kamera az „éles” forgatáson is így rögzíti
a jelenetet, aztán a kész felvételt egyszerűen csak el kell mozdítani negyvenöt
fokkal és máris meredeken kúszik felfelé a toronyházra a Pókember.
Különleges
látványossága a green screen, vagyis
a zöld függöny előtt felvett képsor. Videón vetítve fut a háttér, miközben a
díszletben lévő motoron ül a szereplő.
Az a rész, amelyet zöld lepellel
letakarunk nem látható, ezért a monitoron csak a két kislány feje látszik.
Nézzünk egy
tengeri csatát!
Ehhez csak egy vízi terepasztalra van szükség és néhány
statisztára, akik a megfelelő gombokat nyomkodják. Tekerni kell egy kart, ami a
hajó makettet hajtja előre egy teknőnyi vízben.
Vannak
hullámvető, szélgerjesztő és esőcsináló, sőt bombavető gombok is. Miután
mindenki készen áll, indulhat a tengeri csata.
A számtalan
más érdekesség (laterna magica, camera obscura, zootróp, folyosóillúzió,
forgatós könyvek, régi filmvetítő gépek, vágóasztal stb.)
mellett, megnézhetjük a jelmezeket, a maszkkészítés rejtelmeit és az
utószinkron technikai érdekességeit.
A
szabadtéri díszletek felé közeledve, messziről feltűnik New York utcája, a Brooklyn
híd komor támfala. Az építmények hamisítatlan New York-i hangulatot
árasztanak.
Így néz ki az illúzióromboló
valóság
Néhány száz
méterrel arrébb, már Rómában járunk, középkori építmények közt, ahol a Borgiák (The Borgias) tévésorozat jeleneteit vették fel Jeremy Irons-szal a
főszerepben.
„A katedrális” című sorozat
epizódjait ugyancsak ebben a díszletvárosban rögzítették.
Végezetül
nézzünk meg egy videót a filmparkról:
Etyek 2014 Készítette: Vincze Péter
Köszönöm...Péter...szép. Összeállítás...Üdv..Jutka...
VálaszTörlésKöszönöm Péter! Érdekes mindig egy egy film elkészítése, s mennyi trükkös felvétel amit mi nem is sejtünk. Ez maga filmek készítése egy külön világ. Köszönöm , hogy betekinthettem. Klára
VálaszTörlésKöszönöm szépen Péter nagyon szép összeállításokat késztettél. Gratulálok jó látni őket üdv:Erzsi..
VálaszTörlésKöszönöm szépen!
VálaszTörlésMindig érdekes betekinteni a kulisszák mögé
VálaszTörlésHollywood "elbújhat" szégyenében. Köszönöm szépen. Üdv.:janosgyula
VálaszTörlésNagyon szép , köszönöm szépen.
VálaszTörlésRégóta szerettem volna már tudni valamit erről a magyar filmgyárról, de valamiért nem sok hírt hallunk a készülő filmekről, szereplőkről és az ott folyó munkálatokról. Most végre kaphattunk egy kis betekintést és örömmel látom, hogy akár személyesen is ellátogathatunk oda. Köszönjük az anyagot, betervezzük a nyári kirándulási programunkba.
VálaszTörlésÖrülök, hogy tetszett, sajnos a többi magyar filmstúdióba nem lehet bejutni.
TörlésKöszönöm Péter.Ezt el sem tudtam képzelni, hogy mennyi trükk létezik.
VálaszTörlésKöszönöm szépen, nagyon érdekes volt az összeállítás!
VálaszTörlés