A Selyemút ősi városa: Khiva
A hajdani Selyemút mentén fekvő Üzbegisztán ősi városa Khiva az egykori kánok
birodalma, Ázsia közepén.
Khiva
A város, az Amu Darja folyó partján terül el, délről a Kara-Kum, a
Fekete homoksivatag, észak felől a Kizil-Kum, a Vörös homoksivatag szegélyezi. A
legendák szerint Sém, Noé fia több mint 1 napnyira eltávolodott törzse
férfitagjaival az életet adó Amu-Darjától, s rettentő szomjukban kutat
próbáltak ásni.
Ásásuk nyomán meglepően friss és édes víz tört a felszínre, a
szomjazó nomádok „Khei –vakh”
kiáltásokkal, örömkönnyek közepette ünnepelték szerencséjüket.
A Khei-vakh (Áldott elégedettség) kifejezésből született Khiva
neve. A város tehát az írott idők hajnala óta létezett. A kétezer-ötszáz évvel
ezelőtt alapított város városfalai ma is állnak, s a 18. század óta sem sokat
változott a környék.
A város leghíresebb látnivalója az UNESCO világörökségi
védelem alatt álló Itchan Kala műemlékvárosrész, ahol egy valóságos időutazást
tehetünk a falakon belül.
Az
óváros, valójában város a városban, a képen is láthatóak az óriási kontrasztok.
A falak sivatagi homok és tevetej és némi teveürülék keverékéből
készült. Még mondja valaki, hogy ….-ból nem lehet várat építeni.
A város különleges, múltidéző atmoszférájával, gyakorlatilag olyan,
mint egy szabadtéri múzeum.
Érdekes kettősség figyelhető meg a skanzen jelleg mellett a külső
részben, de még a falakon belül sokan újra beköltöztek, így az erődítmény ismét
tele van élettel.
Elborzasztó még belegondolni is, hogy ahol ma a turisták
bámészkodnak, és kattogtatják a fényképezőgépeiket, a múlt században még
embereket végeztek ki, vagy adtak el rabszolgának.
A hajdani agresszivitásra csak néhány árus rámenőssége utal.
Vámbéri Ármin, Marco Polo
után 600 évvel először járta meg európaiként ezt a vidéket. Mások is eljutottak
ugyan errefele, de fej hiányában, az élményeikről már nem tudtak otthon
beszámolni.
Vámbéri dervisnek álcázva
magát, egy zarándokcsoporthoz csapódva hónapokig gyalogolt a sivatagban, mire
eljutott Khivába.
Bár a város a selyemúton feküdt, inkább rabszolga-kereskedők,
gyilkosok búvóhelye volt, mint kereskedelmi központ.
Az oroszok a XVIII-XIX.
században többször is megpróbálták elfoglalni, de a kánok hatalmát végül csak
az 1920-as években sikerült megtörni.
A „Big Game”-ként
ismertté vált orosz-brit gyarmati versengés következtében a még független
közép-ázsiai kánságokban gyanakvással figyelték a nagy-ritkán Európából
idekeveredett idegeneket. Az európaiak elleni egyetlen védekezést a teljes
elzárkózásban látták.
A központi téren egy hatalmas, bizarr formájú kék torony áll a „mindössze”
26 méter magas Kalta Minor, egy
befejezetlen minaret.
A történet szerint a város kánja az iszlám világ legmagasabb
tornyát akarta itt felépíttetni. Több variáció is közszájon forog, miért nem
épült fel teljesen.
a.) elfogyott a pénz /lehet,
hogy nálunk is meg kellene nyitni a 4-es metrót a turisták előtt/
b.) az építést elkezdő kán meghalt, és utódja nem folytatta a
művét, mert rájött, hogy a minaretből tökéletes rálátás lenne a háremére, s így
a müezzin állandóan a toronyban tartózkodna.
c.) főépítész titokban a bukharai emírnek még magasabb tornyot
ígért, és ezért azonnal ledobták saját műve tetejéről.
A csonka minaret így is a város dísze.
A
befejezetlen minaret és Mohammed Amin Khan medresze
A legrégebbi épület a X. században alapított Djuma
mecset. A falakkal körülvett épületnek négy kapuja van, az északi oldalon látható
az 52 méter magas minaret. A csarnokban 215 fa pillért láthatunk, ima idején a
padlót szőnyegekkel borítják le.
A minaret
tornyában egy kíváncsi turista látható.
Itt láthatjuk a sokoldalú Mohamed
Pahlavan mauzóleumát is, aki híres költő, veretlen profi birkózó, és
elismert gyógyító volt. Sírját még ma is nagy tisztelet övezi Üzbegisztánban.
Ez a legnagyobb kupola Khivában kék mázas cseréppel borított a
tetején csillogó aranyozott csúcsdísszel. A kép elején sírok láthatóak. Aki a
városban halt meg, azt ott is kellett eltemetni.
Muhammad ibn Músza
al-Hvárizmi, matematikus, híres tudós, az algebra atyja
Khiva városában született. Neki köszönhető a helyi értéken alapuló, a nullát is
tartalmazó számrendszer felismerése és elterjesztése.
Maga az algebra szó is tőle származik, az arab eredetű "al-jabr" szót ő használta
először egy értekezésében.
Néhány kép az ősi városról:
Made by vinpet
Kedves Péter!
VálaszTörlésGyönyörűek a felvételek az érdekes ismertetőkkel. Szeretettel gratulálok. Bea
Kedves Bea!
TörlésKöszönöm aranyos véleményed.
Szeretettel: Péter
Komoly kulturális örökség maradt ezen a vidéken is.Köszönöm érdekes tájékoztatódat. Üdv.:janosgyula
VálaszTörlésKöszönöm szépen az értékes városlátogatást , nagyon tetszett.
VálaszTörlés