A hét ló az emírségeket jelképezi, a fekete ló Abu Dhabi jelképe, a színében is utalva arra, hogy Abu Dhabi a legnagyobb olajtermelő az emírségek között, és egyben az államszövetség fővárosa is.
A történet szerint az Abu Dhabi-i emír elosztotta az olajból származó bevételeket a többi emírség között, ezért, mintegy hálából, az Egyesült Arab Emirátusok megalakulásakor kimondták, hogy a főváros Abu Dhabi, és az államfő az Abu Dhabi emírség uralkodója. Minden egyes emirátus, monarchia, uralkodóik alkotják a Legfelsőbb Tanácsot. A jelenlegi kormányfő a Dubai sejk.
Ma az Egyesült Arab Emirátusok tagja az ENSZ-nek, az Arab Ligának és az Arab Olajexportáló Országok Szervezetének (OPEC).
Visszatérve a történelemhez, a város története három részre osztható:
Az olaj előtti időszak:
1800-as évek első felében a Maktuom család vezetésével egy arab törzs letelepedett a part mentén. Szorgalmas nép lévén gyorsan gyarapodtak, hajókat építettek, halászatból és gyöngyhalászatból éltek. Az évszázad végére Dubai az öböl legfontosabb kikötőjévé és fontos kereskedelmi központtá vált.
Olajban úszva:
Az első olajlelőhelyeket, mintegy 40 éve fedezték fel, és az olajból származó vagyonnak köszönhetően az egykori sivatagi település elképzelhetetlen fejlődésnek indult. A Dubai Múzeumban látható, hogy milyen körülmények között éltek a 20. század elején.
A mai Dubai, egy modern világváros, melyben 21. század építészeti csodái, a keleti bazárok varázsával, különleges atmoszférát ad a városnak.
Múlt század eleji arab ház
Ma már valójában ennek a folyamatnak lehetünk a szemtanúi, hiszen az Emirátus éves bevételeinek, csak alig több mint 10%-a származik az olajból.
A sejkek tisztában voltak vele, hogy hosszú távon nem építhetnek az olajra. Ennek az előrelátó gondolkodásmódnak köszönhetően született meg a nemzetközi turistaközpont álma, mely a szemünk előtt válik valósággá.
Tobzódhatsz a lélegzetelállító építészeti megoldások és bravúrok látványában, az óriási felhőkarcolók, a sivatagi síparadicsom, a tengerszint alatti éttermek és a mesterséges szigetek, a világon egyedülálló turista-látványossággá teszik Dubait, bár a kép ma még kissé ellentmondásos.
Mohammed bin Rashid al Maktoum sejk,
az álmok álmodója és megvalósítója
az álmok álmodója és megvalósítója
Megérkezés Dubai-ba:
Dubai varázsa, már az Emirates Airline járatain is éreződik. A hatalmas, közel 400 személyes, Boeing 777-300 típusú gépek fantasztikus belső felszereléssel ellátottak. Minden üléshez tartozik egy érintőképernyős monitor, ahol 3 fő témakörből választhatsz:
I - Information C - Communication E - Entertainment
Az információs csatornákon megtalálhatsz minden aktuális repülési adatot, a másikon telefonálhatsz, saját digitális képeidet nézegetheted, míg a szórakoztató csatornán legalább 40 féle filmből választhatsz, zenét hallgathatsz stb. Olyan széleskörűek a szolgáltatások, hogy nem is lehet felsorolni.
Az ellátás is minden igényt kielégít. Elegáns menükártyából választhatod ki, hogy milyen főételt szeretnél. Sokat hallottunk az alkoholtilalomról is, ehhez képest olyan mennyiségű és választékú ital volt, ami más járatokon is ritkán fordul elő.
Természetesen, az arab szokásoknak megfelelően, először a férfiakat szolgálják ki.
A finom vacsora után lehet pihenni, a mennyezeten még csillagok is ragyognak
A Dubai-i repülőtér
Dubai, igazából, két városból áll, Deirából és Dubaiból, a két városrészt a Creek öböl választja el. Deira-t tekinthetjük a pesti oldalnak, Dubai-t, pedig a budainak.
Egyik nevezetes része, a Creek partja a város legrégebbi területei közé tartozik. A fűszer, az arany és a selyem bazárjairól híres kikötőbe hagyományos arab hajók, dhaw-ok érkeznek. Ezek szállítják a különféle árukat Indiából és Iránból.
A dhaw hajók építési módja különleges, nincs tervrajz, a hajóépítő mester összevásárol egy csomó fát, és akkora hajót épít belőle, amennyire elegendő a fa. Az esti sétahajózásokhoz is ezt a típust használják.
Ha már a vízijárműveknél tartunk, van még egy különlegesség: a Wonder Bus, azaz a csodabusz, amely messziről nagyon jól néz ki, de közelről egy leharcolt busz és egy hajóroncs keresztezése.
Ezzel, először szárazföldi városnézésen vehetünk részt, majd becsobban a Creekbe, és következik a vízi városnézés.
A csodabusz útvonala
Nézzünk meg egy videót a városról:
http://www.youtube.com/watch?v=RmoFJliX7WE
A városról: Előzetesen Dubai-ról csak szuperlatívuszokat hallottunk, de úgy tűnik, a városnak több arca van, és nem mindig a szép arcát mutatja. Rengeteg az építkezés, de elég sok helyen nem dolgoznak a válság miatt. Az építkezések környékén iszonyú a rendetlenség, szervezettségnek nem sok nyoma látható.
Összehangolt várostervezés még nem nagyon fedezhető fel, a város félkész állapotban van, sok megoldatlan problémával. Tömegközlekedés gyakorlatilag nincs, van néhány autóbusz járat, de nincs elérhető térkép az útvonalakról.
Most épül a metró, nem is értem miért nevezik így, mert nem a föld alatt megy majd, hanem magasvasútként. Az autók miatt óriási a szmog, a híres felhőkarcolók szinte alig láthatóak.
Az arab világ „gyöngyszemeként” emlegetett Dubai, ma még nem igazán élhető város. Hazaérkezéskor nagyszerű volt a sokat szidott hazai levegőből nagyokat lélegezni.
A felhőkarcolóknak csak a sziluettjei láthatóak.
Dubai tengerpartján találjuk a híres szállodasort, melynek legismertebb épülete a Burj al Arab (Arab torony) szálloda, amely Dubai szimbólumává vált.
Ez a világ első hétcsillagos szállodája, illetve 5+2, mert hivatalosan nincs 5-nél nagyobb besorolás. A több mint 300 méter magas szálloda egy mesterséges szigeten áll, 280 méterre a parttól, és egy vitorlás alakját formázza. 10 évvel ezelőtt nyitották meg, óriási ceremóniával. Annak idején bizonyára sokan láttátok, amikor a nyitóünnepség részeként, a helikopter leszállót ideiglenesen teniszpályává varázsolták, és Agassi, Federerrel játszott egy bemutató mérkőzést.
Hoppá, ez elrepült
Sötétedéskör egy fantasztikus színekben tobzódó fényjáték látható a tenger felől. Egy éjszaka 1000US$-nál kezdődik, de a királyi lakosztály is igénybe vehető, potom 28000US$-ért.
A szálloda turistáknak nem látogatható, de be lehet jelentkezni egy könnyű löncsre, fejenként 200US$-ért.
A Burj el Arab hotel látképe
Egy kis ízelítő a belső kialakításból
Jumeirah, Dubai luxus negyede, sok híre szálloda és különleges építmény található itt. Néhányat bemutatok közülük.
Jumeirah Beach Hotel: A szálloda különleges formájával is vonzza a látogatókat, melynek van egy „Beit al Bahar”-nak, azaz a tenger házának nevezett elkülönített luxus része, egy gyönyörű oázisban.
A közelben található az Emirates Mall bevásárlóközpont, melyben helyet kapott a síparadicsom.
A helyiek közül, sokan itt látnak először havat. Itt mindig -3 fok van, akkor is, ha kint 50 fok a meleg.
Nézzünk meg egy narrációs videót:
http://www.youtube.com/watch?v=D-HQCGgaAas
A „The Palm, Jumeirah" elnevezésű mesterséges szigetcsoport pálmafa alakjában emelkedik ki a tengerből, a pálmafa törzsén luxusszállodák, bevásárlóközpontok, szórakozóhelyek, a pálmaágain, pedig lakó- és irodaházak találhatók.
A törvény szerint Dubaiban külföldi nem vehet ingatlant, ezért találták ki a Pálma szigeteket, melyből már épül a második is, bár itt már csekélyebb az érdeklődés.
Nem lennék meglepve, ha magyar ügyvédek tanácsolták volna a sejknek, ezt a törvényi kiskaput, hiszen az ilyenek megalkotásában óriási gyakorlatuk van.
Persze, ha közelebbről megnézzük a szigetet, és látjuk a zsúfoltságot, talán annyira már nem vonzó a hely.
Az Atlantis Hotel is a pálmán található, átadása a közelmúltban volt, pazar fény és tűzijátékkal, de sajnos egy kisebb tűz is keletkezett, ezért most nem látogatható.
A szigeteket csak hajóval lehet majd megközelíteni, tehát, hajót is kell venni. Minden ország benne lesz, mivel a mesterséges szigetek feltöltését GPS-szel vezérlik.
A világ legmagasabb tornya a Burj Dubai elérte a 819 méteres magasságot, egyszerre fogják átadni a készülő metróval 2009.09.09 9óra 9 perckor. A válság hatására késett az átadás 2010 jan. 5-énvolt az ünnepélyes megnyitó.
A torony végleges magassága 828 m lett. Állítólag már a sejk előtt van elbírálásra, egy 1200m. magas épület terve.
Közlekedés:
Mint említettem, érdemi tömegközlekedés nincs, de a turisták számára nem ismert útvonalon közlekedő buszjáratok megállóiba azért érdemes betekinteni.
A légkondicionált várók, minden technikával fel vannak szerelve. A bökkenő az, hogy a busz csak akkor áll meg, ha kimész integetni, illetve van egy gomb, amit megnyomhatsz a busz leállítására, de ha tévesen nyomsz, megbüntetnek. A büntetési tétel szinte minden esetben 500 DHS (dirham), kb. 30000 Ft.
Az autó a meghatározó közlekedési eszköz. A felnőtt lakosokra számítva, mindenkinek 2-3 autója van. A japán márkák a legelterjedtebbek, ezek közül is Toyotából van a legtöbb. A taxik is ilyen típusúak. Apropó taxi, vigyázni kell a feketén taxizókkal, mert az ár több mint 4-szeresét elkérik. Előre meg kell alkudni.
A rendszámok sajátos hierarchiát tükröznek: 5számjegyű a bevándorlóké, 4 számjegyű a köztisztviselőké, 3 számjegyű a sejk rokonaié, 2 számjegyű a sejk családjáé, és 1 számjegyű a Sejk. Természetesen a kocsik márkája és minősége a számjegyekkel arányos.
Hasonló rendszerű a szélvédők és ablakok elsötétítésének mértéke. A teljesen átlátszótól a teljesen sötétig. Ez a rendőröknek is útmutató, mert sötétített üvegű kocsit nem is állítanak meg. Ha bevándorló létedre, kicsit besötétíted az ablakot, jön a büntetés, ami, mint tudjuk 500DHS. Egyébként hatalmas pénzeket szed be a rendőrség gyorshajtás miatt. A szuper autókkal nehéz betartani a szigorú korlátozásokat. Rendőrt egyébként alig látni, de minden közlekedési lámpába szenzor van beépítve. Érdekes, hogy a hidakon történő átkelésért is fizetni kell, persze ezt is elektronikus úton. Még szerencse, hogy a gyalogosoknak nem kell valamilyen azonosítót kitűzni.
A sejk egyik autója a színezüstből készült Audi. ( Silver car )
A sejknek egyébként rengeteg autója van, kedvence egy Bugatti, azzal közlekedik a legtöbbször. Ha továbbra is emelkednek az olajárak, jöhet a 14karátos autó.
Sivatagi szafari:
Akinek erről az elnevezésről, egy könnyed, kicsit kalandos kirándulás jut eszébe, hát az alaposan téved.
A szafarit akár hánytatótúrának is nevezhetnénk, a helyi „Tortúra Tours” szervezésében. A zárt, bukócsővel ellátott dzsippek egy parkolóban, csökkentették a guminyomást, hogy a kerekek jobban tapadjanak a homokban, aztán, mint az őrültek, nekiindultak a sivatagnak.
A 10 - 20 m. magas buckákon a kocsik eszeveszett hánykolódással hajtottak keresztül, néha a fejed verted be a kocsi tetejébe, majd a lábad zúzódik össze az előző ülés támláján.
Száguldás közben a dzsippek gyakran a borulási határig megdőlnek, és te csak elfehéredett ujjakkal kapaszkodsz kétségbeesetten. Az űrhajós kiképzés ehhez képest óvódás körjátéknak tűnik.
Az első néhány percet még élvezi a kalandvágyó turista, de negyed óra múlva már a „légizacskót” keresed. Az út végére mindegyik kocsiból többen rosszul lettek. Ezután volt a vacsora egy beduin táborban.
Mit mondjak, nem sok kaja fogyott. Az ilyen szervezésre, még „Kohn bácsi” is azt mondaná, ez ügyes. A kiszolgálás igazi „iszlámos” volt, a nők csak külön sátorban kaptak ennivalót. Nem ám, hogy csak úgy összekeveredünk. Akiben még maradt egy kis élet, az még tevegelhetett is.
Száguldás a dűnékenTeve vacsoracsata
Decens muszlim pár dishdash-ban (férfi ruha), és shayala-ban (női fejkendő)
Vásárlás:
Dubaiban rengetg bevásárlóközpont van, ahol, évente „Shopping Festival”-okat rendeznek, és ilyenkor gyakran 75%-os leértékelésekkel is találkozhatunk, de még ezek a csökkentett árak sem túl vonzóak.
Előszeretettel hangoztatják a város vámmentes jellegét, de ennek sem éreztük a nyomát az árakban. Természetesen, itt is lehet olyan árút találni, ami megéri. A bevásárlóközpontokban az összes világmárka jelen van, a legújabb kollekciójával.
Van olyan többszintes bevásárlóközpont, a „ Wafi Center”, ahová egyszerre csak 300 embert engednek, be, hogy mindenkivel személyesen tudjanak foglakozni. Az őslakosok nem dolgoznak, csak folyamatosan vásárolnak.
A mindennapi bevásárlásokat kisebb szupermarketokban és a bevásárló központok hipermarketjeiben lehet lebonyolítani.
Néhány érdekes ár: tej – 10DHS, kenyér – 3DHS, sör – 40DHS-től ( csak szállodákban )
A bevásárlóközpontok butikjaiban esetenként lehet alkudni, de a piacokon, a souk-okban, egyenesen kötelező.
Az alkut érdemes dirhamban lefolytatni, és utána US$-ra váltani, mivel a dollárárfolyam fix, és az átszámításnál esetleg még újabb kedvezményt érhetünk el.
Érdemes megnézni a gold soukot, a fűszer soukot, és a selyem soukot is.
Egyéb érdekességek:
A nőkről, házasságról:
Mint, közismert egy muszlim férfinek, a Korán szerint, maximum négy felesége lehet, de alapfeltétel, hogy mindegyik feleségnek egyformán kell részesülni az anyagi javakból és a testi örömökből.
Itt, a gazdagság lehetővé teszi, hogy minden feleség vásároljon a legdrágább butikokban is. A probléma ott kezdődik, ha mondjuk Ali megöregedett, meghízott felesége mellé egy fiatal bombázót is hoz a házhoz. Az elhasznált, öreg feleséget is éppen úgy és annyiszor kell kielégíteni, mint az új bombázót, különben azonnal elválhat és viszi a vagyon ráeső részét. Most képzeld el azt a szitut, ha, Alinak már három öreg felesége is van, amikor pipihúsra vágyik.
Szerintem, aki tutira jó üzletet akar csinálni, az nyit egy Viagra boltot.
Szerintem, aki tutira jó üzletet akar csinálni, az nyit egy Viagra boltot.
Persze erre is van megoldás, és éppen a sejk mutatta meg a kiutat. Ő most nősült másodszor, természetesen fiatal lányt vett el, de balkézről, már van 19 gyermeke. Szóval nem kell minden szíre-szóra nősülni.
Az orvosok a nőket nem vizsgálhatják meg, csak szemrevételezéssel kell megállapítani mi a bajuk. Egy szemorvos még viszonylag könnyen boldogul, de mit csináljanak a nőgyógyászok.
A buszokon 8 ülőhely van a nők számára, ha ez megtelik, a busz addig nem indul el, míg valaki át nem adja a helyét.
Ha szívóskodsz, tudod mi jön? Igen, 500DHS büntetés. Szóval érdekes ez a kettősség.
A közelmúltban elkaptak egy, a Jumeirah Beachen szeretkező külföldi párt, és börtönbe csukták őket, persze külön-külön. Lehet, hogy Numeriah Beachnek nézték a táblát.
A férfinek kell, mindig elöl menni, az asszony csak kellő távolságból követheti, azért itt is akad kivétel.
„Arab sejk sétál a sivatagban, előtte ötven méterrel baktat a felesége. Arra megy Ali, és felháborodottan szól a sejkhez:
- Sejk! Hát mit művelsz? A Korán világosan megmondja, hogy a feleségnek ötven méterrel az ura mögött kell mennie!
- Igen! - feleli a sejk - De amikor a Koránt írták, még nem volt aláaknázva a sivatag.”
- Sejk! Hát mit művelsz? A Korán világosan megmondja, hogy a feleségnek ötven méterrel az ura mögött kell mennie!
- Igen! - feleli a sejk - De amikor a Koránt írták, még nem volt aláaknázva a sivatag.”
A nemzetközi munkamegosztásról:
Alaptétel, a helyi arabok nem dolgoznak, következésképpen, aki dolgozik, az nem Dubai-i állampolgár.
Érdekes, ez a sokszínűség: a magyar turista, Dubaiban, olasz pizzát rendel, a filippínó pincérnőtől, az italt egy Sri-Lankaa-i fiú hozza, a pizzát meg egy indián készíti.
Klimatizálás:
Ez a legveszélyesebb az egészségre. A sejk, ugyanis előírta, hogy minden közintézményben 19 foknak kell lenni. Képzeld el, amikor, nyáron a kinti 50-60 fokból, agyonizzadtan, bemész egy ilyen jégverembe.
A jövedelmekről:
Egy magyar mérnök kb. 50 ezer DHS-t keres havonta, ez két és fél, három millió forintot jelent. Az autó nagyon olcsó, de nem lehet kivinni az országból, csak a vételár többszörösének kifizetése után.
Dubaiban létezik adósok börtöne, ezért sok munkás, akik a válság miatt ideiglenesen elvesztette az állását, és nem tudta fizetni a kocsi törlesztését, a reptéren hagyta az autóját, kulcsokkal, papírokkal együtt. A hatóságok mintegy 3000 autót foglaltak le.
A jövő:
Nagyon gazdag fantázia kell ahhoz, hogy megpróbáljuk elképzelni a jövőt Dubaiban. A korai sci-fi irodalom fantasztikus képzetei, itt sorra megvalósulnak. Folyamatban van például egy víz alatti szálloda építése is. A fejlődés mértékét jól példázzák az elmúlt 15-20 év változásai.
15 év alatt ennyit változott
Még rengeteg sivatagos terület van, lehet tovább építeni vízszintes irányban is.
Nézzünk meg egy 360°-os panoráma felvételt Dubairól:
http://www.airpano.ru/files/UAE-Dubai-City-Virtual-Tour/start_e.html
Egy jellemző történet:
Tom Wright, aki a Burj al Arab szállodát tervezte Dubaiban, már néhány éve nem léphet be az Emirátusok területére. Bűne annyi, hogy amikor a szállodát a tenger felől nézed, akkor egy bizonyos nappali időpontban az épületen egy árnyék képződik (alulról egészen fel és vízszintesen is), ami keresztnek néz ki.
Ki tudja véletlen-e vagy szándékos. Ezért alig van a szállodáról felvétel a tenger felöl. Az arabok, akik a munkákat szigorúan ellenőrizték, a tervezésnél a napfényről megfeledkeztek, különben nem engedték volna.
Befejezésül nézzünk meg még egy videót:
http://www.youtube.com/watch?v=7rt409O9uIY
Egy jellemző történet:
Tom Wright, aki a Burj al Arab szállodát tervezte Dubaiban, már néhány éve nem léphet be az Emirátusok területére. Bűne annyi, hogy amikor a szállodát a tenger felől nézed, akkor egy bizonyos nappali időpontban az épületen egy árnyék képződik (alulról egészen fel és vízszintesen is), ami keresztnek néz ki.
Ki tudja véletlen-e vagy szándékos. Ezért alig van a szállodáról felvétel a tenger felöl. Az arabok, akik a munkákat szigorúan ellenőrizték, a tervezésnél a napfényről megfeledkeztek, különben nem engedték volna.
Befejezésül nézzünk meg még egy videót:
http://www.youtube.com/watch?v=7rt409O9uIY
2009 Február
Lenyügöző a tájékoztatód Péter,ismét köszönöm
VálaszTörlésKöszönöm a véleményed.
TörlésPéter! köszönöm. a csodás látványt!
VálaszTörlés
TörlésÖrülök, hogy sikerült bemutatnom egy különleges országot
Nagyon klassz hely, köszönöm szépen kedves Péter. Üdv.: janosgyula
VálaszTörlésKöszönöm szépen.Péter nagyon gyönyörű helyeken jártál Érdekes tanulságosak Gyönyörű összeállítást készíttettél. Szép képeket és le írásokat. Üdv:Erzsike..
VálaszTörlés